1. Ga naar navigatie
  2. Bekijk inhoud van de pagina
  3. Ga naar zoeken

Brommers en scooters van fietspad

Brommers en scooters zijn een grote bron van luchtvervuiling op fietspaden. Dit blijkt uit onderzoek van GGD Gelderland-Midden naar de luchtkwaliteit op fietspaden. De vervoersmiddelen zijn verantwoordelijk voor meer dan 20% van de luchtvervuiling op fietspaden. De GGD pleit er onder meer voor om brommers en scooters van fietspaden te weren.

Op basis van haar onderzoek adviseert de GGD om de luchtkwaliteit op fietspaden te verbeteren. Dit kan door brommers en scooters te weren van (snel)fietspaden, door milieuzones voor brommers en scooters en door deze voertuigen naar de rijbaan te verplaatsen. “Een grotere afstand tussen scooters en fietsers, ook al is het enkele meters, is al gunstig voor de luchtkwaliteit op fietspaden”, aldus Moniek Zuurbier, adviseur leefomgeving en gezondheid van GGD Gelderland-Midden. “Maar het weren van brommers en scooters op drukke fietspaden en het overschakelen op elektrische scooters of elektrische fietsen, is natuurlijk nog beter voor de luchtkwaliteit.” Daarnaast is het advies om de uitstoot van brommers en scooters te verminderen door strengere emissie-eisen en een strenge controle daar op.   

 

Niet eerder is onderzoek gedaan naar de invloed van uitlaatgassen van brommers en scooters op de luchtkwaliteit op fietspaden. Er zijn metingen gedaan op 19 locaties in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen. De metingen laten zien dat brommers en scooters zeer hoge pieken van ultrafijnstof veroorzaken op fietspaden. Sommige brommers en scooters veroorzaken pieken die wel 20 keer hoger zijn dan de achtergrondconcentratie ultrafijnstof.

Opvallend is dat niet alleen de meer vervuilende tweetakt brommers en scooters veel luchtvervuiling veroorzaken, ook de minder vervuilende viertakt brommers zijn verantwoordelijk voor de helft van de luchtvervuiling op het fietspad. Tweetakt brommers en scooters zijn per voertuig viezer, maar het zijn er in aantal een stuk minder. Tweetakt brommers en scooters geven gemiddeld een drie keer hogere piek ultrafijnstof dan viertakt brommers en scooters.

 

Daarnaast zijn, met medewerking van het Longfonds, vragen gesteld aan 847 longpatiënten. Veel patiënten blijken last te hebben van de luchtverontreiniging op fietspaden. Zij wijzen onder meer brommers en scooters aan als reden om op andere fietspaden te gaan fietsen.

 

Het onderzoek is uitgevoerd op fietspaden omdat het vermoeden was dat juist fietsers last hebben van de vervuiling door brommers en scooters. De afstand tussen brommers/scooters en fietsers is immers klein. Niet alleen door de korte afstand van fietsers tot de uitlaatgassen van brommers en scooters ademen fietsers veel fijnstof in, maar ook door de fysieke inspanning ademt de fietser meer – en dieper- lucht per minuut in dan andere weggebruikers. Overigens is fietsen nog steeds gezond, de voordelen van beweging wegen op tegen de nadelen van luchtvervuiling. Maar fietsen kan nog gezonder door brommermaatregelen.

 

Het onderzoek is uitgevoerd door GGD Gelderland-Midden in samenwerking met GGD Noord- en Oost- Gelderland, GGD Gelderland-Zuid, GGD Amsterdam, Universiteit Utrecht, Provincie Gelderland en de gemeenten Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen.

Lees het volledige onderzoeksrapport.


Je hebt javascript niet aan staan, of je browser ondersteunt geen javascript.

Deze website komt beter tot z'n recht wanneer javascript beschikbaar is. Ook Flash is niet beschikbaar zonder javascript.