1. Ga naar navigatie
  2. Bekijk inhoud van de pagina
  3. Ga naar zoeken

112 bellen, en dan?

112 is alleen bedoeld voor levensbedreigende situaties waarbij elke seconde telt. Bij gezondheidsklachten waarvoor niet direct medische spoedzorg nodig is, belt u met de huisarts, of buiten kantooruren met de huisartsenpost. Als zij beoordelen dat een ambulance nodig is, dan vragen ze deze aan bij de Meldkamer Ambulancezorg (MKA).

 

Het alarmnummer 112 is voor spoedeisende hulp. Dus wanneer uw of iemand anders leven in direct gevaar is. Bijvoorbeeld als u of iemand anders zwaar gewond is en dringend medische hulp nodig heeft. U krijgt een algemene 112-centralist aan de lijn, die vraagt of u ambulance, brandweer of politie wilt spreken en u doorverbindt met de juiste hulporganisatie. Uw locatie en telefoonnummer is altijd bekend bij de 112-centrale, dit om te weten welke meldkamer de dichtstbijzijnde is.

 

Vragen van een centralist

Wanneer u de MKA aan de lijn heeft, wil de centralist eerst een aantal vragen beantwoord hebben. Luister goed naar de vragen, ze zijn bedoeld om zo snel mogelijk de juiste hulp bij u te krijgen. Vaak al voordat alle vragen beantwoord zijn, stuurt een tweede centralist hulp naar u toe. De vragen zijn in volgorde:

 

  1. Wat is de exacte locatie waar hulp nodig is?
  2. Wat is er precies gebeurd?
  3. Is de patiënt bewusteloos?
  4. Ademt de patiënt?
  5. Kan de patiënt praten?
  6. Wat is de kleur van de patiënt?
  7. Zijn er zichtbare verwondingen?
  8. Wat is de naam en leeftijd van de patiënt?

Afhankelijk van de eerste beoordeling door de centralist kunnen meer vragen volgen. Zo kan de centralist vragen om de patiënt aan de lijn te krijgen om nog beter te bepalen welke hulp nodig is. De centralist van de MKA geeft u als het nodig is instructies. Volg deze op om direct hulp te geven aan de patiënt. De (voor)deur open zetten en iemand op straat de ambulance laten opvangen zijn voorbeelden van instructies. Als er geen sprake is van een acute of levensbedreigende situatie, wordt u doorverwezen naar de huisarts.

 

Onthoud: door voorbereid te zijn op de vragen van de centralist, biedt u de beste hulp aan de patiënt. Blijf kalm, luister goed en volg de instructies op.

Videotips
Op de website 'De mensen van de ambulance' geven centralisten ambulancezorg, ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs in korte video’s tips hoe u kunt helpen als u 112 belt. 


Je hebt javascript niet aan staan, of je browser ondersteunt geen javascript.

Deze website komt beter tot z'n recht wanneer javascript beschikbaar is. Ook Flash is niet beschikbaar zonder javascript.